חדשות

משרד הבריאות מחמיר את הנחיות הטיפול בחולי חצבת

בעקבות החשש מהתפרצות חצבת, משרד הבריאות מחדד את נהלי הבירור המעבדתי ומורה על בידוד החולים, חובת עטיית מסיכות של הצוות המטפל והשלמת החיסון לילדים המגיעים למרפאות מכל סיבה

על כל הצוותים הרפואיים שבאים במגע עם חולי חצבת לעטות מסכת N95. צילום: אילוסטרציה

הנחיות חדשות וקפדניות בנושא חצבת נשלחו לכל מערכות שירותי הבריאות - בתי החולים, קופות החולים, מד"א וצה"ל, לאחר שבארץ התגלו כ-20 מקרים של חולי חצבת, מרביתם של אנשים ששבו מחו"ל. עלייה במקרי חצבת מדווחת במדינות רבות בעולם, הנגיף מתפשט במהירות בעיקר במעברים בנסיעות לחו"ל.

"בחודשים האחרונים התקבלו דיווחים ממקומות שונים בארץ על מקרי תחלואה שחלקם לא היו קשורים אפידמיולוגית למקרה ידוע ולא מיובאים מחו"ל", נכתב בעדכון של האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות בנוגע לשני מקרים שהתגלו באזור חיפה בראשית חודש פברואר. בסוף ינואר התגלו שישה מקרים של חולים בחצבת במחוז צפון ומקרה אחד בירושלים.

"מכאן עולה", מציינים במשרד הבריאות, "כי ישנם מקרים נוספים של חצבת בארץ שלא הגיעו לכדי דיווח למשרד הבריאות. כדי למנוע מקרים נוספים, יש לעודד ביצוע חיסוני שגרה בהתאם להמלצות משרד הבריאות. כמו כן, כדי לאתר מקרי תחלואה מוקדם ככל האפשר, יש להעלות את החשד שמדובר בתחלואה בחצבת במידה שמגיע חולה עם מופע קליני אופייני הכולל חום גבוה, פריחה מהפנים והצוואר המתפשטת לשאר הגוף, דמעת, נזלת, שיעול והרגשה רעה. תיתכן חצבת גם באדם מחוסן".

המשרד מפרט את ההנחיות הארציות והמחוזיות, ובין השאר במחוזות הנמצאים במתאר שגרה כהגדרתה ב"חצבת - הנחיות ביניים ארציות", מורה לבצע בירור מעבדתי כולל סרולוגיה לחצבת (נוגדנים IgM ו-IgG) ודגימת שתן או משטח לוע לאבחון מולקולרי (PCR) בכל חולה עם חשד קליני לחצבת. עוד מומלץ לבצע בדיקות לאבחון מולקולרי (PCR). את הדגימות יש להעביר למרכז הארצי לאימות חצבת במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות בתל השומר.

עוד על פי הנחיות של משרד הבריאות, יש לבודד חולי חצבת למשך ארבעה ימים כולל מבני משפחה, בעיקר אם הם בסיכון. בבתי החולים יש לשמור על בידוד אוויר באמצעות דלת כפולה וכל הצוותים הרפואיים שבאים במגע עם חולים בחצבת צריכים לעטות מסכת M95. במרפאות יש לאוורר חדרים בהם שהו אנשים החשודים עם חצבת.

המשרד מזהיר כי אין לנסוע בתחבורה ציבורית למרפאה במקרה של חשד לחצבת. המשרד פרסם גם הנחיות לנוסעים לחו"ל ובנוסף רענן את ההנחיות.

בראשית פברואר התגלו באזור חיפה שני מקרי חצבת של בני משפחה צעירים ששבו מחו"ל. באמצע חודש ספטמבר האחרון, חזר מחו"ל ילד חולה חצבת שגרם להתפרצות בגן ילדים בתל אביב. עד לסוף חודש אוקטובר אובחנו עשרה חולים במחוז. החקירה העלתה שכולם קשורים לאותה שרשרת הדבקה.

עם היוודע העלייה במקרים במחוז תל אביב, נשלח מכתב ריענון והנחיות למחוז. בנוסף, הוחלט כי תיעשה פנייה להורי ילדים בני שנה ויותר שטרם חוסנו וכן השלמת מנה שנייה לילדים המגיעים למרפאות מכל סיבה.

עוד נכתב בהנחיות כי "עקב העלייה בהיארעות חצבת בעולם, יחד עם המצב החירום בישראל ופינוי נרחב של אזרחים, קיים חשש להתפרצויות חצבת במוקדים נוספים וכי לנוכח המצב הבטחוני הבלתי יציב ופעילות לא סדירה של בתי הספר באזורים שונים בארץ, יש לשקול פתיחת מרכזי השלמת חיסונים כדי לאפשר נגישות מירבית לחיסון נגד חצבת, לרבות ילדים שפונו לאזור".

נושאים קשורים:  חצבת,  חיסונים,  מניעת מחלות,  משרד הבריאות,  בידוד,  בתי חולים,  קופות חולים,  חדשות
תגובות